Δήμος Τρικκαίων

Το πείραμα των Τρικάλων

24 Οκτωβρίου 2018
Εκτενές ρεπορτάζ στο "Ποντίκι" για τις δράσεις αυτοκίνησης του Δήμου Τρικκαίων
της Υπατίας Κοκκινάκη
Θα αφήνατε ποτέ τα παιδιά σας να χρησιμοποιήσουν ένα λεωφορείο χωρίς οδηγό; Αυτό προσπαθούν εδώ και δύο χρόνια περίπου να καταφέρουν ο Δήμος Τρικκαίων, η Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ e-Trikala Α.Ε., το ΕΠΙΣΕΥ (ΕΜΠ) και η εταιρεία Space Hellas θέτοντας σε εφαρμογή το πρόγραμμα AVINT. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού εντάσσεται η κίνηση λεωφορείων χωρίς οδηγό στην πόλη των Τρικάλων, σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας.
Στην ουσία επιχειρούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών αλλά και όλης της Ευρώπης, καθώς πρόκειται για ένα έργο συγκοινωνιών το οποίο αναμένεται να έχει τεράστιο αντίκτυπο με την επιτυχή εφαρμογή του, ενώ εκτιμούν ότι η τεχνολογία θα προσφέρει πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια και σημαντική μείωση στα τροχαία ατυχήματα.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα τεράστιο πείραμα, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, όπως δήλωσε στο «Π» ο διευθύνων σύμβουλος της e-Trikala Οδυσσέας Ράπτης. «Η Βουλή νομοθέτησε το γεγονός ότι μπορούν να λειτουργούν τέτοια οχήματα για πειραματικούς σκοπούς υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει ένας άνθρωπος να τα ελέγχει» επισήμανε.
Πώς λειτουργούν
Ο Οδυσσέας Ράπτης μας εξήγησε πώς λειτουργούν τα καινοτόμα λεωφορεία και τι μπορούν να προσφέρουν στη μεταφορά των πολιτών. Σύμφωνα με τον ίδιο, κάθε λεωφορείο ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή με τη βοήθεια του GPS, την οποία καταγράφει σε τρεις διαστάσεις, ώστε να σχηματίζεται ένας τρισδιάστατος χάρτης στις οδηγίες που λαμβάνει και να ξέρει πού αρχίζει και πού τελειώνει κάθε σημείο της διαδρομής.
Το λεωφορείο δεν λειτουργεί εντελώς μόνο του. Τη διαδρομή που ακολουθεί την ελέγχει ειδικά εκπαιδευμένος οδηγός προκειμένου να γίνεται με ακόμη πιο ασφαλή τρόπο. Ο Οδ. Ράπτης εκτιμά ότι, με τον καιρό και όσο εξελίσσεται η τεχνολογία και το πείραμα, ένας οδηγός θα μπορεί να ελέγχει τέσσερα οχήματα.
Κάθε όχημα διαθέτει τέσσερις κάμερες για την πλήρη κάλυψη της ορατότητας. Οι κάμερες είναι τοποθετημένες στο όχημα με τέτοιο τρόπο ώστε ο υπεύθυνος παρακολούθησής του στο κέντρο ελέγχου να έχει πεδίο ορατότητας όμοιο με αυτό που θα είχε ένας οδηγός.
Μάλιστα, η εταιρεία e-Trikala ετοιμάζεται να φέρει καινούργια λεωφορεία που θα λειτουργούν υπεραστικά, δηλαδή θα πραγματοποιούν διαδρομές και έξω από την πόλη και θα κυκλοφορούν στους δρόμους όπως όλα τα οχήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα λεωφορεία αυτά δεν εκπέμπουν ρύπους, καθώς λειτουργούν μόνο με ρεύμα.
Η ασφάλεια
Το ζήτημα της ασφάλειας είναι εξαιρετικά σημαντικό, ειδικά μετά τον «ντόρο» που έχουν προκαλέσει τα τροχαία δυστυχήματα από αυτοματοποιημένα οχήματα των εταιρειών Tesla και Uber.
«Ατυχήματα μπορεί να ξανασυμβούν, ωστόσο διαπιστώσαμε ότι από τα όρια που θέτει ο άνθρωπος τα λεωφορεία αυτά κινούνται με ασφάλεια» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της e-Trikala. «Όλη η ιστορία της αυτοματοποίησης των οχημάτων ξεκίνησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση με την παραδοχή ότι το 70% των τροχαίων στα αστικά λεωφορεία οφείλεται στο ανθρώπινο λάθος και αυτό θέλουν να εξαλείψουν», τόνισε. Στη συνέχεια μίλησε για ένα περιστατικό, κατά το οποίο ένα από τα λεωφορεία έχασε τον έλεγχο.
«Στους έξι μήνες των πειραματικών δοκιμών είχαμε ένα περιστατικό, όταν το σύστημα έχασε κατά κάποιον τρόπο τη λογική του και το λεωφορείο σταμάτησε στα ανώτερα επιτρεπτά όρια που είχαμε προγραμματίσει, δηλαδή τριάντα εκατοστά έξω από την πορεία του» ανέφερε και πρόσθεσε: «Ο εισαγγελέας κάλεσε εμάς και τον δήμαρχο και μας ρώτησε: Αν ήταν άνθρωπος οδηγός και πάθαινε εγκεφαλικό, πόσο μακριά θα σταματούσε; Υπολογίσαμε ότι θα σταματούσε τουλάχιστον τρία με τέσσερα μέτρα από το σημείο όπου έχασε τον έλεγχο. Έτσι η τεχνολογία δίνει κάποια όρια ασφαλείας».
Επιπλέον, εξιστόρησε τι συνέβη όταν ένα άλλο λεωφορείο συνάντησε άγνωστο εμπόδιο στη διαδρομή του: «Μια τέντα από ένα περίπτερο στη διαδρομή, καθώς ο ιδιοκτήτης του περιπτέρου την κατέβασε 10 πόντους παραπάνω. Το λεωφορείο σταματούσε όταν εξακρίβωνε τη διαφορά και περίμενε εντολή για να προχωρήσει. Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε συνθήκες άγνωστες και το λεωφορείο σταματούσε περιμένοντας».
Μάλιστα, τόνισε ότι μεγάλο ρόλο στην ασφάλεια και την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων παίζει το γεγονός ότι τα λεωφορεία ακολουθούν πολύ συγκεκριμένη διαδρομή.
«Γι’ αυτό η Ε.Ε. επενδύει σε λεωφορεία και όχι σε Ι.Χ. Είναι λάθος στην Αμερική το σύστημα που χρησιμοποιούν. Σε συγκεκριμένες διαδρομές, τα αυτοματοποιημένα οχήματα λειτουργούν άψογα και ελαχιστοποιούν τα ποσοστά ατυχημάτων» κατέληξε.
Το έργο
Το πειραματικό πρόγραμμα CityMobil 2 ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 2016 σηματοδοτώντας το επόμενο βήμα για τα λεωφορεία χωρίς οδηγό. Ύστερα από μελέτη του κυκλοφοριακού ιστού της πόλης και των αναγκών των μεταφορών θα ερευνηθεί και θα εγκατασταθεί μία γραμμή μεταφοράς υποστηριζόμενη από αυτόματα λεωφορεία, πλήρως ενσωματωμένη στον αστικό ιστό.
Η σημαντική διαφορά θα είναι πως η γραμμή αυτή θα εξυπηρετεί καθημερινά τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών επιτρέποντας την εύκολη, ασφαλή και συχνή διασύνδεση του κέντρου της πόλης με τη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το υπεραστικό ΚΤΕΛ Τρικάλων.
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ